Laura -39 kg

Ennen

Jälkeen

Olin jo koulussa porukan pullukka, jolle herkut maistuivat, mutta liikunta ei niinkään. Teini-iässä kilot lähtivät pikku hiljaa hiipimään ja kun muutin pois äidin lihapatojen ääreltä, painonnousuni sen kuin lisääntyi. Aina silloin tällöin mieleeni hiipi ajatus siitä, kuinka paljon helpompaa elämäni olisi normaalipainoisena. En kuitenkaan vienyt ajatustani koskaan sen pidemmälle. Kunnes muutama vuosi sitten kuulin silloiselta kollegaltani Cambridge-ohjelmasta ja kiinnostuin. Tutustuin heti ohjelmaan, mutta vieläkään ajatus muutoksesta ei ollut kypsä.

Lopulta viime syksynä tein lopullisen päätöksen siitä, että elämäni on muututtava. Tuossa vaiheessa vaaka näytti lukemaa 98 kg. Otin yhteyttä valmentajaani ja ensimmäinen tapaaminen sovittiin 12.8.2015. Jännitin ensimmäistä tapaamista ja sitä, millainen valmentaja Riitta on. Vielä tuossa vaiheessa ajatukseni oli, että kokeillaan nyt mitä tästä tulee. Päätin aloittaa tasolta 1+, koska halusin täysin irti vanhoista huonoista elintavoistani. Halusin silti edelleen syödä normaaliakin ruokaa puolisoni kanssa.

Ensimmäinen viikko oli rankka. Riittävässä juomisessa oli opettelua ja koko ajan tunsin nälkää. Päänsärkykin vaivasi energiavajeen vuoksi. Tason 1+ aikana olin kovin väsynyt. Liikuntaa ei kovin jaksanut harrastaa, vaikka toisaalta oli mukava päästä ulos pois jääkaapin luota J Oltuani ohjelmalla noin kaksi viikkoa totesi valmentajani, että jatkuvan näläntunteen vuoksi minun olisi hyvä lisätä marjat ruokavaliooni.

Saatuani marjat ruokavalioon mukaan alkoi aika seesteinen vaihe matkassani. Jossain vaiheessa siirryin kokonaan tasolle 2. Pikku hiljaa liikuntaakin tuli lisää. Itselleni sopivaksi määräksi liikuntaa muodostui kolme kertaa viikossa harrastaminen. Liikuntani koostuu kuntosaliharjoittelusta, vesijumpasta ja lavatanssikurssilla tanssimisesta. Lisäksi ”välipäivinä” tulee käytyä kävelyllä vaihtelevasti. Työmatkojani pyrin myös kulkemaan pyörällä ja nyt talvella kävellen. Hyötyliikuntaa kohtaan on mielenkiinto lisääntynyt ohjelmalla olon edetessä. Kilojen karistessa olen huomannut, että mielellään lähtee liikkumaan ja lenkilläkin vauhti on parantunut roimasti J

Matkan varrelle on tottakai mahtunut myös houkutuksia ja repsahduksia. Välillä ateriakoko on kasvanut turhan suureksi tai illan mittaan on tullut naposteltua herkkuja. Sen on kuitenkin ohjelmalla olo saanut aikaan, että herkkuja ei tule repsahduksen hetkelläkään ahmittua samaan tapaan kuin ennen. Lisäksi ravintola-annoksistakin etsin nykyään mahdollisimman kasvispainotteisen ja kevyen vaihtoehdon. Koko tämän viiden kuukauden aikana en ole kertaakaan syönyt ranskalaisia, hampurilaisia tai kebabia. Ennen ohjelmaa kyseiset pikaruoat kuuluivat lähes viikottain ruokavaliooni (yök!)

Oltuani ohjelmalla nyt tämän viisi kuukautta näyttää vaaka – 25,5 kg! Vuodenvaihteessa teimme valmentajani kanssa suunnitelman jäljellä olevista pudotettavista kiloista ja tasoista. Silloin siirryin tasolle 3. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, tavoitteeni olen suunnitelman mukaan saavuttanut ennen vappua! En olisi ikinä uskonut, että keventymismatkani olisi sujunut näin kivuttomasti. Iso kiitos siitä kuuluu ihanan kannustavalle valmentajalleni! Lisämotivaatiota toki antavat ihanat työkaverit ja muut tutut, jotka jaksavat ihmetellä ja ihastella muutostani.

Voin lämpimästi suositella Cambridge-ohjelmaa kaikille, jotka miettivät keventämistä. Ateriat ovat hyvän makuisia ja varmasti jokaiselle löytyy oma suosikkinsa. Omia lempituotteitani ovat kasviskeitto, minttusuklaapirtelö ja toffee-suklaapatukka.

Aloitus syksyllä 2015 ja alkukesällä 2016 tavoitteessa -39kg!

 

Valmentaja: