Katri -12 kg

Ennen

Jälkeen

Olen taistellut painoni kanssa lähes koko elämäni. Yläasteella sain pudotettua painon normaaliin, mutta sitten kahden raskauden jälkeen jäi ylipainoa ja sen jälkeenkin paino on noussut tasaisesti 2-3 kg/vuosi. Työpaikaltani tuttu kuntohoitaja kävi Cambridge-valmentajakoulutuksen ja houkutteli minut mukaan painonpudotukseen. Lisäksi painonpudotukseen liittyi terveydellinen näkökulma, veren rasva-arvot ja sokeri on pikkuhiljaa nousseet liian korkeiksi. Syksyllä 2016 sokeriarvo nousi hälyttävän korkeaksi ja työterveyslääkäri olisi aloittanut lääkityksen diabetekseen, mutta päätin kokeilla vielä painonpudotuksen.

Aloitin valmennuksen marraskuun puolivälissä 2016 tasolta 3. Paino putosi alkuun hyvin, mutta hidastui sitten ja välillä tuntui, että painonpudotus ei etene mihinkään. Joulun seutu oli myös haasteellista aikaa monine jouluaterioineen ennen joulua ja joulun aikana. Vuoden vaihduttua siirryin tasolle 4, koska paino putosi hitaasti ja alkoi tulla ongelmia motivaation suhteen. Tämän jälkeen paino putosi nopeammin ja saavutin tavoitteen maaliskuun loppupuolella.

Painonpudotuksen aikana opettelin syömään säännöllisesti ja pienensin annoskokoa, koska painoni nousu aiheutui selkeästi siitä, että söin paljon enemmän kuin mitä kulutin. Ruokavaliossani olin tehnyt muutoksia terveellisempään suuntaan jo aikaisemmin joten siinä ei ollut enää paljon korjattavaa. Lisäsin myös liikuntaa (kuntosali, vesijuoksu, sauvakävely, hiihto).

Koko painonpudotuksen ajan olen miettinyt sitä miten saan painon pidettyä tavoitteessa. Se tulee olemaan haasteellista, mutta ei mahdotonta. Valmentajaltani olen saanut monia neuvoja tämän suhteen. Pertti Mustajoen kirjasta Vähennä kaloreita ilman dieettiä sain myös hyviä vinkkejä painonhallintaan. Päällimmäisenä jäi mieleeni joustavuus ruokailussa, jos jonakin päivänä syö vähän enemmän niin toisena päivänä voi passata. Toinen asia mikä kirjasta jäi mieleeni on keittoruokien suosiminen.

Nyt, kun olen saavuttanut tavoitteeni painonpudotuksessa, olen tyytyväinen.  Terveydentilani on parempi, veren rasva-arvot ja sokeri on korjaantuneet, lääkitystä ei tarvita ainakaan toistaiseksi. Jaksan harrastaa liikuntaa ja vaatekokoni on kaksi numeroa pienempi kuin aikaisemmin.

Tuhannet kiitokset valmentajalleni ohjauksesta, neuvoista, kannustuksesta ja tuesta.

Valmentaja: Marjo-Riitta Arokivi