Merja -8 kg

Ennen

Jälkeen

Olin jo useiden vuosien aikana kokeillut erilaisia laihdutuskeinoja. Olin saanutkin useasti painon putoamaan hyvin. Kuitenkin paino nousi aina syystä tai toisesta takaisin. Olen havainnut olevani tunnesyöjä. Rasva- ja sokeripitoisten ruokien ja herkkujen syöminen lisääntyi, kun en nukkunut tarpeeksi tai elämäntilanne oli muutoin stressaava. Usein keväisin minulle tulee ajatus painon pudottamisesta, jotta olisin kesällä kevyempi. Kuitenkin nyt on tarkoituksena olla jatkossakin kevyempi ympäri vuoden ja tehdä järkevämpiä valintoja ruokailun suhteen. Tein päätöksen Cambridge-ohjelmaan osallistumisesta ja soitin valmentajalleni Susannalle. Sovimme ensimmäisen tapaamisajan. Siitä kaikki lähti ja päätös vain vahvistui ja tuntui oikealta. Aloittaminen oli helppoa ja ohjeet olivat selkeät. Lisäksi materiaali ja ruokaohjeistukset olivat tosi hyviä ja havainnollisia. Materiaali on puhutteleva ja motivoiva olematta kuitenkaan tuomitseva. Se kannustaa eteenpäin.
Ensimmäisinä päivinä tunsin nälkää, mutta muita mainittuja oireita en havainnut kolmen-neljän ensimmäisen päivän aikana. Paino putosi hyvin jo ensimmäisen viikon aikana ja olo oli virkeä. Mielihaluja oli erityisesti ensimmäisen kolmen viikon aikana. Uskon, että kroppa totutteli sinä aikana olemaan ilman sokeria. Kyläpaikoissa, joissa tarjoillaan paljon ruokaa, oli vaikeampaa, mutta noudatin tiukasti ohjeita. Olen myös havainnut oman mielentilan vaikuttavan siihen, miten paljon haluaisi syödä herkkuja.
Toisella tasolla harjoiteltiin kylläisyyden tunnetta, ja sen tunteen havaitsinkin, kun ruokaa tuli hieman enemmän. Kylläisyyden tunne kuitenkin katosi nopeasti ja olen välillä tuntenut nälkää aterioiden välillä. Liikun kävellen ja käyn lenkillä. Havaitsen, että kävelylenkin jälkeinen ilta on hieman vaikeampi kuin ilman liikuntaa tasolla kaksi. Mielestäni Cambridgessa on hyvä juttu se, että se keskittyy erityisesti ruokien keventämiseen ja liikuntaa ei ole pakko harrastaa, mutta se on plussaa vain jos liikkuu. Kiireisessä aikataulussani eivät mitkään pakotetut liikesarjat olisi mahdollisia vaan voi liikkua silloin, jos ehtii.
Kolmen viikon aikana en ole repsahtanut enkä ole poikennut ohjeiden mukaisista annoksista. Ruokien valmistaminen ja kokoaminen ohjeiden mukaan on superhelppoa. Kalorien seuraaminen on mielenkiintoista ja kannustaa niin tekemään jatkossakin, ettei tulisi syötyä liikaa. Lisäksi se totuttaa elimistön kasviksiin. Olen havainnut, että maistuvaa ruokaa voi tehdä kevyestikin ja miten herkulliselta kasvikset maistuvat. Valmentajalta olenkin saanut huippuhyviä ja maukkaita ruokaohjeita, joita olen toteuttanut.  
Tasolla kolme 1000 kcal määrä tuntui jo reilulta ja liikuntaakin jaksoi harrastaa paremmin. Kävelylenkkejä, spinningiä, jumppaa ja kuntosaliharjoittelua harrastin noin 2-3 kertaa viikossa. Ateriarytmi oli selkeä ja pieniä aterioita pitkin päivää säännöllisesti pitivät näläntunteen kurissa.
Tasolla neljä 1200kcal tuntui jo ruhtinaalliselta määrältä. Tarkoituksena oli harjoitella nälän tunnistamista ja ateriakokoja. Uutena tuli harjoittelu lounaspöydässä ruokailusta ja annoksen koostaminen lautaselle. Aikaisempiin tapoihin tuli muutoksia siten, että annoskoko oli paljon pienempi ja silti riittävä ja vei nälän hyvin. Liikuntaan tuli mukaan juoksulenkki 45-60min. 2-3 kertaa viikossa. Juoksemaan pystyi jo tällä kalorimäärällä erittäin hyvin ilman, että liiallinen nälkä olisi tullut. Lisäksi havaitsin, että suurin osa kalorimäärästä kannattaa ajoittaa aamuun ja päivään, jotta illalla jaksaa hyvin harrastaa liikuntaa eikä ärsyttävä pikkunälkä pääse yllättämään ja altistamaan napostelulle vaan illan syömisetkin on hallittavissa. 10 viikon jälkeen panoa oli pudonnut 8 kiloa. Haasteita aiheutti Ruotsin risteily 11. viikon kohdalla, jolloin ruokailurytmi ei pitänyt ollenkaan. Risteilyn jälkeen olen liikkunut päivittäin ja palannut tämän repsahduksen jälkeen ohjeiden mukaiseen ruokailurytmiin.
Kaiken kaikkiaan Cambridge-ohjelman toteuttaminen on ollut helppoa ja mukavaa. Se on panostus itseä ja omaa hyvinvointia varten. Suuri kiitos omalle ohjaajalle Susannalle, jonka tuki on ollut tärkeää ja henkilökohtainen ohjaus on ollut merkittävässä osassa elämäntapamuutoksen toteuttamisessa.

Valmentaja: Susanna von Becker