Sanna-Maria -14 kg

Ennen

Jälkeen

"Ennen kuin aloitin laihdutusprosessin Cambridge-ohjelman avulla olen yrittänyt useita kertoja muuttaa elämäntapojani. Viimeisen viiden vuoden ajan olin muutaman kerran vuodessa aloittanut liikuntaharrastuksen, esim juoksun, pyöräilyn tai kuntosalilla käymisen. Jaksoin ylläpitää säännöllistä liikuntaa muutamista viikoista muutamaan kuukauteen, minkä jälkeen tuli pieni tauko esim. flunssan tai lomamatkan takia, eikä palaaminen säännölliseen liikuntarytmiin enää onnistunut. Joitain kertoja yritin myös karkki- ja herkkulakkoja, jotka pisimmillään kestivät vuoden verran. Näistä elämäntapamuutosyrityksistä huolimatta painoni nousi muutaman kilon vuosivauhdilla. Vaikka tarkkailin painoani ja varsinkin peilikuvaani kauhistellen lihavuuttani, olin elokuussa 2015 aloittaessani Cambridge-ohjelman yllättynyt vaa'an lukemasta ja painoindeksistä.

Lähdin Cambridgen toimintaan mukaan, koska halusin jonkun ulkopuolisen tahon kannustavan minua muutoksessa. Olin muutosyrityksistäni oppinut sen, etten yksin kykene elämäntapaani muuttamaan. Aloittaessani Cambridge-ohjelman koin tärkeiksi jokaviikkoiset tapaamiset valmentajan kanssa. Tapaamisilla arvioimme yhdessä kuluneen viikon syömistä ja pohdimme ruoka-aineiden terveellisyyttä suhteessa suomalaisiin ravintosuosituksiin ja omiin käsityksiini terveellisyydestä.

Laihdutuksen aikana helpotti suuresti, että oli nimetty vain muutamia sallittuja ruoka-aineita. Tällöin ei tarvinnut miettiä, mitä ostin kaupasta tai mitä suuhuni laitoin vaan saatoin keskittyä ateriarytmin säännöllisyyteen ja aterioiden kokoon. Viikkojen vieriessä tulokset alkoivat näkyä muuallakin kuin vaa'an lukemassa. Tuntui mukavalta kun lähipiirin ihmiset mainitsivat hoikistumisestani ja kun vaatekaupassa huomasin sovittavani kolme vaatekokoa pienempiä vaatteita kuin ennen laihdutusprosessin alkua.

Vaikka laihdutuksen alkuvaiheessa oli hankalia päiviä, mieliteot ja nälkäkin välillä vaivasivat, koen että vasta tasoilla neljä ja viisi minulla alkoi todellinen harjoittelu. Tämä harjoittelu jatkuu edelleen ja luulen sen kestävän elämäni loppuun saakka. Nyt minun pitää rakentaa ateriat itse terveellisiksi ja samalla huolehtia ateriarytmistä. On tehtävä myös pidemmän aikavälin suunnitelmia, jos tulossa on esimerkiksi juhlapäiviä. Minulle vaikeuksia aiheuttavat lähinnä kiire, jolloin ateriarytmi saattaa ontua, ja sokeri, jota tekee mieli varsinkin väsyneenä.

Nyt painonhallintaa harjoitellessa minua auttavat edelleen jatkuvat tapaamiset valmentajan kanssa. Ajattelen, että muutaman kerran kuukaudessa toteutuvat tapaamiset jakavat elämäni painonhallinnan osalta lyhyisiin jaksoihin ja välitavoitteisiin. Lyhyen aikavälin tavoite on helpompi saavuttaa kuin epämääräinen pitkän aikavälin tavoite. Pikkuhiljaa tapaamisten välit tulevat harvenemaan ja alan määritellä itse omat välitavoitteeni painonhallinnan tueksi."

Valmentaja: Anna-Mari Gerdt